29 maj 2009

Projekty studentów - Gra w statki

W ramach przedmiotu Języki Programowania poprosiłem studentów o zrobienie projektów. Kilka z nich, tych powiązanych z grami i z akustyką udostępnię na blogu.

Na początek gra w statki zrealizowana przez Bartosza Dittmara i Bartosza Pawłowicza. Program działa w konsoli, ale algorytm gry przez komputer jest bardzo skuteczny. Poniżej fragmenty opisu wykonanego przez autorów:

"Pisanie programu rozpoczęliśmy od napisania funkcji wyświetlania plansz gracza i komputera (na początku jeszcze pustych). Następnie zajęliśmy się stawianiem statków graczy przy zachowaniu zasad obowiązujących w grze. Kolejny krok to wykonywanie strzelania przez gracza i efekty strzału widoczne na planszy w zależności od miejsca które zostało trafione w tym także automatyczne obtoczenie zestrzelonego statku pudłami (ponieważ tam nie mógłby stać żaden statek). Późniejsze prace dotyczyły w większości stworzenia jak najbardziej efektywnego algorytmu postępowania dla gracza komputerowego, który opisany jest w dalszej części dokumentacji. W międzyczasie trwały także prace nad estetyką projektu (np. wprowadzenie kolorów oraz menu początkowego).

[...]

-int jakikierunek(int t, int s, int q) - sprawdzenie jak najprawdopodobniej ustawiony jest trafiony statek, zlicza ilość wolnych pól w każdym kierunku (wartość maksymalna zależy od rozmiaru największego pozostałego statku) i analizuje wynik zwracając kierunek w którym zostanie oddany strzał (kierunek: 0-prawo 1-lewo 2-góra 3-dół)

-int goradol, int lewoprawo – funkcje sprawdzają w którym kierunku najlepiej oddać kolejny strzał gdy wiemy już czy trafiony statek jest ustawiony pionowo lub poziomo

-int szukanie(int q) - sprawdzenie czy istnieją miejsca o większym prawdopodobieństwie wystąpienia największego niezatopionego statku (rozmiar określa q) na podstawie odpowiedniej analizy zmiennych wynikowych z funkcji spionowo i spoziomo; funkcja zwraca zmienną krzyzyk określającą jakich miejsc ma szukać komputer"




Ściągnij program

20 maj 2009

IIHMSP 2009

Nasz artykuł został przyjęty na The Fifth International Conference on Intelligent Information Hiding and Multimedia Signal Processing (IIHMSP2009) w Kyoto. Praca opisuje początki naszych badań w zakresie wykorzystywania systemu 2 mikrofonów do odtwarzania sygnału mowy z sygnału akustycznego do którego został naumyślnie dodany sygnał zagłuszający, na przykład w postaci radia lub dźwięku pracującego silnika. Metoda wykorzystuje różnice w drodze, którą muszą przebyć sygnały do poszczególnych mikrofonów. Dzięki niej sygnały mogą zostać odseparowane.

5 maj 2009

Słowosieć


Byłem dzisiaj na seminarium zorganizowanym na Politechnice Wrocławskiej na której doktor Piasecki prezentował Słowosieć, czyli polskiego wordnet'a w wersji 1.0. Słowosieć jest strukturą opisującą relacje pomiędzy słowami utworzonymi w sposób półautomatyczny, poprzez analizę współwystąpień słów w zbiorach tekstów i poprzez wiedzę językoznawczą wprowadzoną przez ludzi. Słowosieć zawiera dużo informacji, które mogą być wykorzystane w wielu zastosowaniach związanych z komunikacją człowieka z maszyną, takich jak rozpoznawanie mowy, systemy dialogowe i analiza zawartości stron internetowych.