google.com, pub-0177550132004975, DIRECT, f08c47fec0942fa0

17 gru 2012

Szukamy do pracy osoby spoza Krakowa

Praca naukowa w dziedzinie przetwarzania sygnałów, NIE od zaraz. Wymagany doktorat w informatyce, elektronice lub pokrewnej dziedzinie uzyskany poza Krakowem. Osoba nie może być obecnie i ostatnio zatrudniona na AGH. Więcej szczegółów w e-mailu lub w rozmowie. Wynagrodzenie około 6000 zł.

11 gru 2012

Seminarium poświęcone finansowaniu badań młodych naukowców


"Rada Młodych Naukowców zaprasza na trzecie seminarium z cyklu „Mechanizmy finansowania badań młodych naukowców w Polsce", które odbędzie się 14 grudnia 2012 roku w Auditorium Maximum Uniwersytetu Jagiellońskiego (przy ul. Krupniczej 33). Początek o godz. 11.00. Celem spotkań jest przybliżenie naukowcom zasad przygotowywania wniosków o granty badawcze. Przedstawiciele Narodowego Centrum Nauki oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju przedstawiają nie tylko aktualnie oferowane programy, ale także omawiają błędy popełniane przez wnioskodawców oraz doradzają jak ich unikać."

- agh.edu.pl

10 gru 2012

Zasady udanej interakcji człowieka z maszyną


Fragment książki "Przetwarzanie mowy" B. Ziółko i M. Ziółko

Jest wiele zasad tworzenia interfejsów graficznych. Zasady przydatne przy opracowaniu interakcji głosowej nie zostały tak dokładnie przeanalizowane. Jest jednak kilka ogólnych i podstawowych, do których należy się stosować. Komunikacja powinna być szybka. Oznacza to, że użytkownik nie powinien być narażony na wykonywanie żadnych czynności, które nie są niezbędne w danej sytuacji. Przykładowo wymuszanie potwierdzania każdorazowo “tak, to miałem na myśli”, jest wbrew tej zasadzie.

Dobry interfejs powinien także zakładać, że użytkownik ma tendencję do zapominania ważnych rzeczy, jeśli nie są one jego celem. Standardowym przykładem jest to, że bankomaty (w Europie) najpierw oddają kartę, a potem wydają pieniądze. W założeniu (poniekąd słusznym), w odwrotnej sytuacji ludzie często zapominaliby zaczekać na kartę, po otrzymaniu pieniędzy, po które przyszli do bankomatu. W praktyce, w Stanach Zjednoczonych i Azji (gdzie zwykle kolejność jest odwrotna i wiąże się z komendą wysunięcia karty) użytkownicy nawykli do pamiętania o karcie. Jednakże przybysze z Europy często zapominają o odbiorze, co z kolei wiąże się z problemami pojawiającymi się przy braku standaryzacji rozwiązań.

Istotą jest rozumienie potrzeb i możliwości użytkownika. Ludzie mogą więcej danych i słów rozpoznać, niż natychmiastowo wywołać z pamięci. Przykładowo, istnieje gra w której jednym z zadań jest wymyślenie przez parę osób 20 rzeczowników zaczynających się na ustaloną literę. Wbrew pozorom okazuje się to dość trudnym zadaniem, pomimo, że te same osoby rozpoznałyby tysiące takich słów, wertując słownik. Dlatego w wypadku interfejsów graficznych stosuje się raczej listy możliwości, niż opcje wprowadzania z pamięci. W wypadku interfejsu głosowego wiąże się to jednak z zagadnieniem opisanym w kolejnym paragrafie, z którym stoi niestety w sprzeczności, ponieważ syntezowanie wszystkich istniejących możliwości do wyboru byłoby męczące dla użytkownika.

c.d.n.

29 lis 2012

Robot IURO

"W ramach europejskiego projektu powstaje IURO - Interaktywny Robot Miejski. Zadaniem robota będzie np. poruszanie się po mieście. Na podstawie zdobytych od przechodniów informacji IURO będzie musiał np. zrobić zakupy. Na przykładzie IURO naukowcy uczą się, jak powinna przebiegać interakcja między człowiekiem a robotem - opowiada w czasie Dnia Robotów w Centum Nauki Kopernik dr inż. Batłomiej Stańczyk z Accrea Engineering, firmy, która uczestniczy w projekcie." - PAP, więcej.

23 lis 2012

Konferencje w 2013 dotyczące m.in. przetwarzania mowy

Oto konferencje w których warto wziąć udział w 2013 roku zajmując się przetwarzaniem mowy (pierwsza data to termin konferencji, a druga zgłaszania referatów).