google.com, pub-0177550132004975, DIRECT, f08c47fec0942fa0

29 maj 2009

Projekty studentów - Gra w statki

W ramach przedmiotu Języki Programowania poprosiłem studentów o zrobienie projektów. Kilka z nich, tych powiązanych z grami i z akustyką udostępnię na blogu.

Na początek gra w statki zrealizowana przez Bartosza Dittmara i Bartosza Pawłowicza. Program działa w konsoli, ale algorytm gry przez komputer jest bardzo skuteczny. Poniżej fragmenty opisu wykonanego przez autorów:

"Pisanie programu rozpoczęliśmy od napisania funkcji wyświetlania plansz gracza i komputera (na początku jeszcze pustych). Następnie zajęliśmy się stawianiem statków graczy przy zachowaniu zasad obowiązujących w grze. Kolejny krok to wykonywanie strzelania przez gracza i efekty strzału widoczne na planszy w zależności od miejsca które zostało trafione w tym także automatyczne obtoczenie zestrzelonego statku pudłami (ponieważ tam nie mógłby stać żaden statek). Późniejsze prace dotyczyły w większości stworzenia jak najbardziej efektywnego algorytmu postępowania dla gracza komputerowego, który opisany jest w dalszej części dokumentacji. W międzyczasie trwały także prace nad estetyką projektu (np. wprowadzenie kolorów oraz menu początkowego).

[...]

-int jakikierunek(int t, int s, int q) - sprawdzenie jak najprawdopodobniej ustawiony jest trafiony statek, zlicza ilość wolnych pól w każdym kierunku (wartość maksymalna zależy od rozmiaru największego pozostałego statku) i analizuje wynik zwracając kierunek w którym zostanie oddany strzał (kierunek: 0-prawo 1-lewo 2-góra 3-dół)

-int goradol, int lewoprawo – funkcje sprawdzają w którym kierunku najlepiej oddać kolejny strzał gdy wiemy już czy trafiony statek jest ustawiony pionowo lub poziomo

-int szukanie(int q) - sprawdzenie czy istnieją miejsca o większym prawdopodobieństwie wystąpienia największego niezatopionego statku (rozmiar określa q) na podstawie odpowiedniej analizy zmiennych wynikowych z funkcji spionowo i spoziomo; funkcja zwraca zmienną krzyzyk określającą jakich miejsc ma szukać komputer"




Ściągnij program

20 maj 2009

IIHMSP 2009

Nasz artykuł został przyjęty na The Fifth International Conference on Intelligent Information Hiding and Multimedia Signal Processing (IIHMSP2009) w Kyoto. Praca opisuje początki naszych badań w zakresie wykorzystywania systemu 2 mikrofonów do odtwarzania sygnału mowy z sygnału akustycznego do którego został naumyślnie dodany sygnał zagłuszający, na przykład w postaci radia lub dźwięku pracującego silnika. Metoda wykorzystuje różnice w drodze, którą muszą przebyć sygnały do poszczególnych mikrofonów. Dzięki niej sygnały mogą zostać odseparowane.

5 maj 2009

Słowosieć


Byłem dzisiaj na seminarium zorganizowanym na Politechnice Wrocławskiej na której doktor Piasecki prezentował Słowosieć, czyli polskiego wordnet'a w wersji 1.0. Słowosieć jest strukturą opisującą relacje pomiędzy słowami utworzonymi w sposób półautomatyczny, poprzez analizę współwystąpień słów w zbiorach tekstów i poprzez wiedzę językoznawczą wprowadzoną przez ludzi. Słowosieć zawiera dużo informacji, które mogą być wykorzystane w wielu zastosowaniach związanych z komunikacją człowieka z maszyną, takich jak rozpoznawanie mowy, systemy dialogowe i analiza zawartości stron internetowych.

24 kwi 2009

WorldComp 2009

Nasz kolejny artykuł został przyjęty na kongres WorldComp 2009, składający się z 22 konferencji na które przyjedzie około 2000 naukowców, inżynierów i przedsiębiorców. Referat znajdzie się w części poświęconej sztucznej inteligencji, gdzie przyjęto jedynie 27% z nadesłanych prac. W ramach kongresu wystąpią między innymi profesorowie Ian Foster, znany z obliczeń gridowych, Brian D. Athey (biomedyczna informatyka) i dr. K. Eric Drexler (nanotechnologia).

10 kwi 2009

Statystyki fonemów

Dwa nasze artykuły zostały przyjęte na konferencje:
WORLDCOMP'09 w Las Vegas i IIS 2009 w Krakowie. Pierwszy artykuł opisuje statystyki fonemów zebrane z wykorzystaniem korpusu Rzeczypospolitej a drugi z wykorzystaniem wikipedi.

25 mar 2009

Oferta pracy w Szwecji dla doktora lingwistyki komputerowej




Wydział Lingwistyki i Filologii Uniwersytetu w Uppsali poszukuje kandydatów z doktoratem w dziedzinie lingwistyki komputerowej do pracy. Obowiązki obejmują prowadzenie badań w zakresie technologii językowych oraz dydaktykę na poziomach od pierwszych lat studiów po doktorantów.

19 mar 2009

Roboty przypominające ludzi

"W Japonii pojawił się kolejny humanoidalny robot nazwany HRP-4C. Wyglądem humanoid ma przypominać ''każdą Japonkę''. HRP-4C potrafi stroić miny, podczas demonstracji w Tsukubie robot robił zaskoczona minę, otwierał usta, mrugał oczami. Konstrukcja waży 43 kg. Robot ma zadebiutować w najbliższym czasie na pokazie mody" Gazeta.pl



Fot. Koji Sasahara AP