Naukowcy z Zespołu Przetwarzania SygnałówKatedry Elektroniki Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, realizujący projekt
„Biometryczna Weryfikacja i Identyfikacja Głosu” pod kierownictwem dr inż.
Jakuba Gałki zaprezentowali na wystawie w
Taipei autorską technologię wykorzystującą biometrię głosową do identyfikacji i
weryfikacji klientów w linii telefonicznej. Została ona nagrodzona srebrnym
medalem w kategorii: software
solution, functionality, know how.
Biometria głosowa
to najbardziej praktyczna ze wszystkich systemów biometrycznych technologia,
która nie wymaga specjalnych urządzeń typu skanery, czytniki i pozwala
zweryfikować osobę w oparciu o pobraną wcześniej próbkę głosu. Rozwiązanie to ma szczególnie szerokie
zastosowanie w pracy biur obsługi klienta, dając np. możliwość zamiany tradycyjnych
kodów PIN i haseł na próbkę głosu klienta.
Taka zamiana to
nie tylko bezpieczeństwo i wygoda dla klienta, który np. telefonicznie bez pomocy
klawiatury telefonu czy komputera będzie
mógł dokonać przelewu, ale przede wszystkim duża oszczędność kosztów działalności
biur obsługi. Czas weryfikacji klienta przy wykorzystaniu tej technologii można
skrócić się nawet do kilkudziesięciu sekund co przy dużej ilości rozmów
telefonicznych przekłada się na wymiernie oszczędności. Dlatego przy dużej skali, tego typu
inwestycja bardzo szybko może się zwrócić.
Dostępne na świecie inne rozwiązania
wykorzystujące biometrię głosową do weryfikacji i identyfikacji klienta są
bardzo drogą inwestycją. My oferujemy tańsze rozwiązanie – mówi dr inż.
Jakub Gałka z AGH.
Współpraca
naukowców z AGH oraz działu R&D Unico Software – krakowskiego startupu oraz
Techmo - spółki spin-off przy AGH, doprowadziła do powstania zwycięskiej
technologii. Dzięki tej współpracy
stworzyliśmy technologię szczególnie atrakcyjną dla sektora bankowego, firm
ubezpieczeniowych i telekomów. Oprócz niskiego kosztu wdrożenia, klient będzie mógł liczyć również na dużą
elastyczność w integracji z innymi rozwiązaniami IVR, stronami www itp.
Rozwiązanie może być aplikowane w różnych
kanałach: Internet, telefon stacjonarne i komórkowe, infokioski – mówi
Łukasz Dyląg, prezes zarządu Unico Software.
Rozwiązanie mogło
powstać dzięki synergii wiedzy i doświadczeń nauki i biznesu, ale również
dzięki wsparciu środków z NCBiR.
Naukowcy z AGH i Unico Software przygotowują się już do realizacji kolejnego
projektu. Tym razem będzie to "Wirtualny tłumacz komunikacji migowej". Prace rozpoczną się jeszcze w tym roku.