google.com, pub-0177550132004975, DIRECT, f08c47fec0942fa0

25 sie 2009

Statystyczna długość głosek w języku polskim

Poniżej dane, które zebraliśmy korzystając z Corpory. Kolejne pozycje w każdej lini zawierają sposób zapisu głoski w Corporze, sposób zapisu w standardzie SAMPA, średni czas trwania w milisekundach, odchylenie standardowe, przykład w zapisie ortograficznym oraz fonetyczna transkrypcja tego przykładu. Obserwacje i cel naszych badań zostanie wkrótce opublikowany w postaci artykułu konferencyjnego.

CORPORA SAMPA av. duration [ms] standard dev example transcr.
e e j 174 58 gęś ges’
a o w 166 52 ciąża ts’owZa
sz S 152 59 szyk SIk
s s 132 46 syk sIk
si s’ 130 45 świt s‘vit
c ts 128 41 cyk tsIk
a a 127 48 pat pat
ci ts’ 125 42 ćma ts’ma
cz tS 124 40 czyn tSIn
f f 122 64 fan fan
zi z’ 115 33 źle z’le
e e 111 48 test test
z z 107 34 zbir zbir
rz Z 106 31 żyto ZIto
drz dz’ 103 36 dźwig dz’vik
o o 103 35 pot pot
h x 100 45 hymn xImn
dz dz 100 35 dzwoń dzvon’
u u 99 42 puk puk
t t 98 52 test test
dzi dZ 98 27 dżem dZem
k k 94 45 kit kitk
i i 93 38 PIT pit
p p 93 41 pik pik
n n 91 41 nasz naS
b b 88 27 bit bit
y I 88 43 typ tIp
m m 86 34 mysz mIS
d d 83 29 dym dIm
g g 83 28 gen gen
w v 82 32 wilk vilk
j j 81 34 jak jak
l w 79 33 łyk wIk
ni n’ 76 33 koń kon’
r r 73 30 ryk rIk
l l 72 31 luk luk
N N 72 25 pęk peNk
sp 68 28 cisza wewnątrz słów
sil 15 26 cisza na końcach i początkach nagrań.

25 cze 2009

Rosyjski i Finski

Na SPECOMie 09 bylo sporo artykulow na temat rozpoznawania mowy. W tym duzo rosyjskich, bardzo mnie to ucieszylo ze wzgledu na jego podobienstwo do polskiego, ale niestety po konferencji znajoma, ktora sie sie poklocila z miejscowym srodowiskiem zajmujacym sie ASR, powiedziala mi ze w rzeczywistosci one nie dzialaja i to sprawilo, ze musiala przerwac doktorat.

Nawiazalem tez kontakt z ludzmi z Helsinek, ktorzy chetnie przetestuja ich system dla polskiego, jesli dostarczymy dane. W tej chwili ich system pracuje dla finskiego, estonskiego i tureckiego na sprzyjajacych licencjach. Sa to jezyki jeszcze mocniej morfologiczne niz polski, wiec moze byc ciekawie.

17 cze 2009

Program do nagrywania i odtwarzania dźwięków z efektami specjalnymi

Prezentuję projekt wykonany przez Damiana Romana i Michała Korzeniowskiego służący do nagrywania i odtwarzania dzwięku z możliwymi efektami specjalnymi. Opis wykonany przez autorów

Cel projektu
Celem projekty było stworzenie prostego programu do nagrywania i edycji dźwięku wykorzystujący kartę dźwiękową i graficzną. Program miał być aplikacją okienkową. Całość miała być napisana w języku C++(użyliśmy Visual C++). Naszym celem było stworzenie aplikacji za pomocą, której można nagrać dźwięk z mikrofonu, zapisać go na twardym dysku, a następnie odtworzyć go i nałożyć na niego efekty.

Historia powstawania
Przygodę z naszym programem zaczęliśmy od szukania odpowiedniej biblioteki do obsługi karty dźwiękowej. Nasz wybór (jak się później okazało nietrafny) padł na bibliotekę fmod, którą używa np. firma Blizzard. Próbowaliśmy zagłębić się w tę bibliotekę jednak nie udało nam się stworzyć z jej pomocą nic sensownego. Potem przyszedł czas na bibliotekę irrKlang, którą to zastosowaliśmy w naszym projekcie. Zaczęliśmy od stworzenia interfejsu graficznego i w naszych głowach pojawił się szkic programu. Pierwsze problemy pojawiły się przy inicjalizacji biblioteki w VC++ jednak stosunkowo szybko sobie z nimi poradziliśmy dzięki obszernej dokumentacji tejże biblioteki dostępnej na oficjalnej stronie producenta. Dodawanie kolejnych modułów do programu, wymagało każdorazowego zagłębiania się w opisy dostępnych funkcji irrKlang’u. Priorytetem dla nas było umieszczenie możliwości nagrywania wraz z zapisem pliku na dysk twardy. Na to poświęciliśmy najwięcej czasu. W końcu po dodaniu pozostałej (wspomnianej już) funkcjonalności stwierdziliśmy że program spełnia założone cele i wymaga jedynie dopracowania. Ostatnim etapem było poprawienie graficznej strony aplikacji.


Ściągnij program.

13 cze 2009

Praca w Newark (obliczenia równoległe i rozproszone)

Job Title: Postdoctoral Research Associate
Department: Computer and Information Sciences Department
Department Website: https://www.cis.udel.edu/
Institution: University of Delaware, Newark, DE

Application Deadline: Open Until Filled
Position Start Date: Sep. 1, 2009

Job Categories: Post-Doc
Academic Field(s): Computer Engineering, Computer Science
Job Website: http://gcl.cis.udel.edu/openpositions.php
Apply By E-mail: taufer@acm.org

Job Description:

Applications are invited for a full-time Postdoctoral Research Associate, to begin September 1, 2009, to
work on collaborative research with the U.S. Army Research Laboratory in Aberdeen, MD.
A Ph.D. in Computer Science, Computer Engineering or Computational Science is required.
Candidates should possess a demonstrated potential and strong commitment to quality research.
Candidates having primary interest and expertise in parallel and distributed systems, GPGPU and
scientific applications (with emphasis on Monte Carlo and Molecular Dynamics simulations) will be given
preference.
The initial appointment will be for one year, renewable annually for up to three years by mutual
agreement.
The position may start in September, 2009 or until it is filled.
To apply, send cover letter, CV and contact information for at least three references, to Dr. Michela
Taufer, at: taufer@acm.org

8 cze 2009

Program służący do nauki rozpoznawania częstotliwości dźwięku

Kolejny z projektów studentów inżynierii akustycznej (Marcin Witkowski i Grzegorz Mazur). Opis programu z dokumentacji napisanej przez autorów.

"FreqGen to program służący do nauki rozpoznawania częstotliwości dźwięku, pomocny zwłaszcza dla osób pracujących przy sprzęcie nagłośnieniowym. Poprawna ocena słyszanej częstotliwości pomaga akustykowi między innymi na szybkie wyciszenie dźwięków o częstotliwościach sprzęgających na scenie.

Zadaniem użytkownika jest wybranie zakresu z jakiego pochodzi odtwarzana losowa częstotliwość. Częstotliwości losowane są z zakresu 40-16 000Hz, zaś użytkownik ma wskazać jeden z 26 mniejszych zakresów (tercjowych) z którego ta częstotliwość pochodzi.
Jest to pewna symulacja tzw. korektora tercjowego – urządzenia scenicznego pozwalającego wyciszyć właśnie częstotliwości z zakresów tercjowych.
Każdy odtwarzany dźwięk trwa po naciśnięciu klawisza GRAJ 5 sekund, na życzenie użytkownika może zostać zatrzymany przyciskiem STOP. Użytkownik może ustalić również głośność używając suwaka znajdującego się po prawej stronie.
Po wybraniu konkretnego zakresu tercjowego pojawia się okno z informacją na temat odegranej częstotliwości i poprawności odpowiedzi."


Ściągnij program

6 cze 2009

Konkurencyjność polskich uczelni

Niedawno zakończył się hucznie obchodzony jubileusz 90-lecia AGH. Dostałem 7 Stasziców, które mogę sprzedać na wolnym rynku (Allegro.pl) za 10 zł i pięknie wydaną książkę na temat skarbów AGH. Według rankingu AGH jest piątą najlepszą uczelnią w Polsce. Jak to się ma jednak w porównaniu z konkurencją w innych krajach? Spędziłem kilka lat na uczelniach w innych krajach (Finlandia, Grecja i Anglia). Mogę więc porównać. Z porównania tego wynika, że nie jest dobrze.

Polskie uczelnie są przede wszystkim bardzo zbiurokratyzowane. Przykładowo, na AGH, na 3849 pracowników jedynie 1835 to pracownicy naukowo-dydaktyczni i 210 dydaktyczni. Wyjazd na konferencję naukową wiąże się ze skomplikowaną procedurą zabierającą godziny pracy. Wniosek musi być wydrukowany aż w 5 egzemplarzach i podpisany przez 6 osób. Procedury są tak skomplikowane, że niemożliwym jest ich w pełni poprawne wykonanie. Przejście wniosku przez wszystkie biura zajmuje około tygodnia, podczas gdy rezerwacja samolotu w biurze turystycznym jest ważna zwykle 48 godzin. Gdy wniosek jest już formalnie zatwierdzony cena często jest inna. Jak sprawa wygląda np. na University of York? Pracownik loguje się na odpowiednią stronę internetowa, wypełnia krótką ankietę na temat wyjazdu, czeka aż jedna osoba sprawdzająca zaloguje się i zatwierdzi, po czym można kupować wszystkie niezbędne do wyjazdu rzeczy. W wypadku doktorantów konieczne jest dodatkowo wpisanie opinii przez promotora.

Rekrutacja studentów. Pokolenia zaczynające w tej chwili studia jest niżem demograficznym, tak więc w Polsce obecnie ciężko o kandydatów na studia. Co poszczególne wydziały robią aby ich znaleźć? Ich zdaniem sporo, w porównaniu do tego co robi czołówka światowa bardzo niewiele. Angielskie uczelnie organizują bardzo często dni otwarte ściągając na nie tysiące uczniów i rodziców, wysyłają pracowników do szkół średnich, rozsyłają po świecie prospekty, rekrutują za granicą, organizują stypendia i ciekawe praktyki. Coraz częściej organizują uroczystości wręczenia dyplomów za granicą, aby ułatwić rodzinom przybycie na nie, a nawet budują całe kampusy rozrzucone po świecie. Absolwenci uczelni pomagają finansowo aby utrzymać prestiż uczelni z których otrzymali dyplomy. Chciałem przekazać swój 1 % podatku na taki cel. Szukałem i znalazłem tylko niezachęcająco wyglądającą stronę organizacji absolwentów, która zupełnie nie opisuje jak wydaje zdobyte pieniądze. Polskie uczelnie zbyt często oferują kierunki studiów nie kierując się ich przydatnością absolwentom. Decydenci wydają się zupełnie nie zauważać, że kapitalizm wchodzi także do edukacji.

Działalność naukowa polskich uczelni w porównaniu do świata jest również kwestionowalna. Wielu polskich uczonych przekonuje, że prowadzi badania na tematy które nigdy nie były jeszcze rozwiązane. Praktyka jednak wykazuje co innego. Polski styl prowadzenia nauki nie zachęca do studiowania literatury i sprawdzenia istniejących rozwiązań. Doktorant na brytyjskiej, szanującej się uczelni zwykle poświęca cały pierwszy rok wyłącznie na czytanie na temat opublikowanych rozwiązań powiązanych z tym czego ma dotyczyć jego doktorat. Polscy promotorzy rzadko do tego zachęcają, a prawie nigdy tego nie wymuszają. Nie mamy też grup czytelniczych, a seminaria są prowadzone często na takim poziomie i w taki sposób, że trudno zachęcić ludzi do przychodzenia na nie. Zresztą znalezienie chętnych do referowania również nie jest proste.

AGH, Politechnika Wrocławska i kilka innych uczelni wydały w ciągu ostatnich lat duże pieniądze na kreowanie swoich wizerunków, na wzór korporacyjny. Jakie są efekty
poza wydanymi pieniędzmi? Jakieś są. Nowe loga, atrakcyjniesze strony internetowe, ujednolicone prezentacje, gadżety, a czasami nawet szablony LaTeXowe.

Dużym problemem na polskich uczelniach jest niechęć ludzi do komputerów. Szokującym jest, że jest to bardzo często zjawisko także na uczelniach technicznych, nawet na wydziałach informatycznych. Pracownicy masowo nie odpowiadają na emaile, boją się automatyzacji czegokolwiek (elektroniczne indeksy, wspomniany elektroniczny system delegowania pracowników, itp.). Trudno się w efekcie dziwić, że obcokrajowcy nie chcą studiować w Polsce. Ich pierwszy kontakt jest zwykle internetowy. W moim przypadku około 80%-90% emaili nie doczekuje się odpowiedzi, wliczając w to korespondencje do jednostek odpowiedzialnych za promocję i kontakty uczelni. Warto podkreślić, że piszę
po polsku, więc jest łatwiej odpowiedzieć. Obcokrajowiec straci zainteresowanie uczelnią o której w jego kraju nie jest głośno po pierwszym emailu, jeśli pozostanie on bez wciągającej odpowiedzi.

Do tego dochodzi jeszcze olbrzymi problem niegospodarności. To już jednak osobny temat.

Edukacja wyższa powinna być pokrywana nie tylko z podatków. Uczelnie powinny dostawać środki silnie uzależnione od rankingów. Jak największa ilość przedmiotów powinna być obieralna. Powinno się zwolnić ludzi którzy niewiele robią, a dać wyższe pensje reszcie, która przejęłaby ich obowiązki.